
Gränser
Alla har rätt att bestämma hur nära andra får vara. Några måste stanna en bit bort, andra får komma närmare, och några får komma riktigt nära – och så finns det platser som är bara dina. I den här övningen får man fundera på detta genom att färglägga.
Nedan finns ett förslag på en introduktion för temat ”Gränser”. Introducera det på ditt sätt – med egna ord, denna text eller en kombination.
Ibland ser inte andra dina gränser, eller så bryr de sig inte om dem. Varför blir det så? Kanske vissa människor går över dina gränser även om du säger ifrån, och det är inte okej. Då är det bra att berätta för någon du litar på.
Alla har rätt att ha delar av livet som är sina alldeles egna, platser där ingen annan får vara. Vissa saker går att se, som en stängd dagbok, en låst telefon eller att du vill ha din kropp ifred. Andra saker är osynliga, som tankar och åsikter du inte vill säga högt. Du har rätt att bestämma vad andra människor får göra, se och höra av det som är ditt eget. Du har rätt att sätta gränser.
Det kan vara fint att ha hemligheter och ”egna rum”. Men om du har en hemlighet som det gör ont att tänka på behöver du prata med någon om det. Det är inte meningen att du ska vara ensam med det som är svårt, det är därför vi har varandra. Det tunga blir ofta lite lättare när du pratar om det med en vuxen du litar på eller med en vän som kan prata med en bra vuxen.
Vad du behöver
- Ett övningsblad för varje deltagare
- Färgpennor
Så här går det till
Introducera temat ”Gränser”
Färglägg kroppen. Du kan använda vilka och hur många färger du vill, och det är du själv som bestämmer vad färgerna betyder. Bilden är bara din. Bu behöver inte förklara den för någon annan om du inte vill, och den kommer inte visas upp i gruppen. Den är helt och hållet din egen.
Reflektion
Samtala tillsammans.
Här är förslag på samtalsfrågor:
- Hur kändes övningen? (Svår, pinsam, rolig, lätt, jobbig…)
- Är det skillnad på vem som tar på din kropp? (Försök gärna komma på
egna exempel tillsammans i gruppen, eller utgå från de redan nämnda.) - Vad kan du göra om någon tar på din kropp när du inte vill? Vad kan du
göra direkt, och vad kan du göra efteråt? - Hur vet vi om någon inte vill att vi tar på hen? Vad kan vi göra när det blir fel?
Titta gärna på filmen Välj själv med gruppen, den kompletterar övningen.
Anpassning
Det är viktigt att poängtera att inget är rätt eller fel, och att som ledare vara beredd på att övningen kan trigga igång starka känslor hos barn som på något sätt utsatts för övergrepp.